ضربان قلم

سلفی‌نامه ۳: اجنبی باخسادا باخسی

جمعه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۰۴ ب.ظ



چند روز پیش سالگرد شهادت بابارجب بود. به این بهانه فایل شعرخوانی مثنوی استاد مودب در دیدار رمضان را بازبینی کردم. پایان آن شعرخوانی رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) می‌گوید: «اول آن مثنوی که به غواصها اشاره داشت، یاد آن مداحی افتادم که (لای لای ای جبهه لرین یورقونی ای خسته جوانلار)». رفتم آن را هم گوش کردم. حتما شنیدنش برای شما هم خوشایند است که به قول اعظم سعادتمند:

گرچه از معنایشان چیزی نفهمیدم ولی

آتشی می‌زد به جانم نوحه‌های آذری


در اینجا می توانید دانلود کنید توضیحی بخوانید و بخشی از شعر را ببینید. البته اصل شعر بسیار طولانی‌تر است. اینجا هم متن و ترجمه. 


یک جایی می گوید:


گوی قانیز آخسادا آخساسین

اجنبی باخسادا باخسین


 می گوید بگذار خونتان بریزد، بگذار دشمن نگاه کند...


این دو سه روز مدام دارم به این بیت فکر می‌کنم و می‌گذارمش کنار آن سلفی معروف این روزها... و حالا باز می گذارمش کنار عکس شهید محسن حججی... روضه مکشوف شد...


و باز می‌گردم به همان مثنوی بابارجب و فکر می کنم اگر نمایندگانمان این ابیات را خوانده بودند...

 

دروغ این همه رنگش تو را ز ره نبرد

شلوغ شهر فرنگش دل تو را نخرد!

 

شاید حالا مصداق این بیت نبودند که:

 

مرا که خط بزنی خود به خاک می‌افتی

بدون من تو به چاه هلاک می‌افتی

و باز با خودم تکرار می کنم کاش سیاستمداران شعر می خواندند.

 

و باز می گردم به شهید حججی به اجنبی باخسادا باخسی

فقط خدا باید دستمان را بگیرد که یادمان نرود به چه چیزی باید نگاه کنیم


و گاه می‌گویم قرارمان این نبود آقای رحیمی. قرارمان این بود که اجنبی به ما نگاه کند نه ما به... من ولی باز هم دوست دارم حسز اب شما را از بقیه جدا ‌کنم...

۹۶/۰۵/۲۰ موافقین ۱ مخالفین ۰
ضربان قلم

نظرات  (۲)

۲۲ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۴۷ حسن صنوبری
دارم گوش می‌دهم خوش یاتین یاخشی یاتیب سیز...
۲۲ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۵۰ حسن صنوبری
عجب نوحه‌ای ... چقدر زیباست. هم متن هم صدا هم موسیقی
پاسخ:
واقعا معرکه است... البته صدای داروئیانش را هم وقت کردید گوش کنید. 
اینجاست:
http://s2.picofile.com/file/7838010535/reza_daroueiyan_ghavvaslar_.mp4.html

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی